האם נמצא פתרון להורדת מחירי הדירות?

משרד האוצר ומשרד הבינוי והשיכון הכריזו על שש חברות בנייה זרות אשר נבחרו במסגרת "קול קורא", לבצע עבודות בנייה למגורים בישראל. השרים מבטיחים הורדת מחירים בשוק הנדל"ן. האם הם יצליחו?

חמש חברות מסין ואחת מפורטוגל, הן החברות אשר נבחרו מתוך 50 שהגישו מועמדות לפעול ולבנות בישראל החל מהשנה הקרובה. החברות הנבחרות הינן מהשורה הראשונה בעולם ונבחרו לאחר הליך מוקפד ומחמיר שעליו אחראי משרד הבינוי והשיכון שבמסגרתו הוכיחו ניסיון בינלאומי בבנייה באיכות גבוהה, יכולות ביצוע מרשימות בטכנולוגיה מתקדמת וחזקות מבחינה פיננסית.

 

ששת החברות יהיו רשאיות לבנות בנייני מגורים, לנהל פרויקטים למגורים, ולהיות גורם אחראי על כל ההיבטים ההנדסיים והביצועיים של הפרויקטים. בנוסף, הן יהיו מחויבות לבצע בנייה בהיקף של מאות אלפי מ"ר.  

מהי המטרה התכנית?

מטרתו של תכנית "קול קורא" הינה הקטנת הפער בין הביקוש לדיור לבין היצע הדירות הקיים במשק, הגדלת כושר הייצור הענפי, העלאת רמות הפריון בענף, תוך שימוש באמצעים מתועשים, והכנסת חברות ביצוע בעלות ניסיון בבנייה איכותית וברמות פריון גבוהות אשר צפויה להביא להגדלה של מספר הדירות הנבנות בישראל, לקצר את משך זמן הבנייה באמצעות שימוש בטכנולוגיות מתקדמות ואף להגדיל את התחרות בענף.

 

מיהן החברות?

Beijing Construction Engineering Group Co. Ltd

חברה סינית הפעילה משנת 1953 ובבעלות ממשלתית. היקף הכנסותיה עומד על למעלה מ- 2 מיליארד דולר. לחברה ניסיון בבנייה למגורים במספר רב של מדינות בעולם כמו: סין, ארצות הברית, אנגולה, אוסטרליה, הרפובליקה של קונגו ומאוריציוס, וכן מעסיקה אלפי עובדים ברחבי העולם.

 

Jiangsu First construction Corporation

חברת בניה ותשתיות בבעלות ממשלתית סינית הפעילה משנת 1949. מחזור הכנסותיה עומד על למעלה מ- מיליארד וחצי דולר. לחברה ניסיון של עשרות שנים בביצוע פרויקטים מורכבים בבניה למגורים. בין היתר בנתה החברה בנייני מגורים רבי קומות בסין ובסינגפור.

 

Everbright International Construction Engeeniring Corporation

חברה בעלת מחזור הכנסות של למעלה ממיליארד דולר. החברה בעלת ניסיון רב בבנייה למגורים במספר מדינות בהן: סין, מלזיה וערב הסעודית.

 

JiangSu NanTong No. 2 Construction Engineering (Group) Co., Ltd

החברה הוקמה בשנת 1985 ועוסקת בבנייה למגורים, בניית תשתיות, הפעלת מנופים ומתקני הרמה בסין, בסינגפור ובקנדה. מחזור ההכנסות של החברה בשלוש השנים האחרונות עומד על למעלה מ- 4 מיליארד דולר. החברה מעסיקה מעל 3000 מהנדסים ועשרות אלפי עובדים נוספים.

 

China Haushi Enterprise Co Ltd

החברה, הוקמה בשנת 1982 ובעלת ניסיון עשיר בבניה למגורים בסין ובהונג קונג. החברה הקימה בשנים האחרונות עשרות פרויקטי בניה למגורים בהיקף של מעל 2 מיליון מ"ר בנוי. מחזור ההכנסות של החברה עומד על למעלה מ- מיליארד דולר ומעסיקה אלפי עובדים.

 

Mota Engil Engenharie E Construction, S.A

חברה פורטוגלית אשר הוקמה בשנת 2006 ומעסיקה אלפי עובדים. לחברה ניסיון עשיר בבניה למגורים בתחום הבניה הרוויה בפורטוגל ומחוצה לה. בין היתר, בנתה החברה פרויקטים למגורים בצ'כיה, פולין ופרו. מחזור ההכנסות של החברה הממוצע בשלוש השנים האחרונות עומד על למעלה מ- 400 מיליון דולר.

 

 "קול קורא", נבחרו שש חברות זרות לביצוע עבודות בנייה למגורים בישראל

החברות תהיינה רשומות במאגר לתקופה מוגבלת של חמש שנים, עם אפשרות להארכה לשלוש שנים נוספות, על פי שיקול דעת הגורמים המוסמכים לכך במשרד הבינוי והשיכון.

 

משרד הבינוי והשיכון יבצע מעקבים במהלך התקופה ויוודא כי החברות מבצעות בניה למגורים בישראל כקבלן מבצע או כיזמיות ב- joint venture עם חברה ישראלית, בהיקף המפורט ב"קול הקורא".

 

את המהלך הובילו מר אשל ארמוני, מנכ"ל משרד הבינוי והשיכון, ומר נתנאל לפידות, ר' אגף אסטרטגיה במשרד הבינוי והשיכון ומטרתו להביא חברות ביצוע זרות המתמחות בבנייה באיכות גבוהה וברמת תיעוש גבוהה, על עובדיהן המיומנים לכך. ועדה מיוחדת שבראשה היועץ המשפטי למשרד, עו"ד אלעזר במברגר, בחנה את 50 החברות שהגישו מועמדות לצורך קביעת עמידתן בתנאי הסף.

 

שר האוצר משה כחלון: "יש לנו אחריות גדולה והיא לדאוג לדיור לזוגות הצעירים ולהגדלת היצע הדיור בכלל ואנו ממשיכים לעשות זאת בכל דרך אפשרית. הדרך הנכונה להגדיל את מלאי הדירות בישראל הוא על ידי חיזוק שרשרת האספקה: החל מהגוונת חומרי גלם ועד הכנסת חברות בניה חדשות שיאיצו את הבניה בישראל. כוח אדם מיומן ואיכותי הוא אמצעי קריטי להגדלת ההיצע שיסייע לצמצם את הפערים בביקוש".

 

שר הבינוי והשיכון יואב גלנט: "שוק הדיור בישראל סבל בשנים האחרונות ממחסור בכוח אדם, מאיטיות וממשאבים יקרים. החברות הזרות, המיומנות בשיטות בניה ייחודיות, שלא תמיד קיימות בניסיון הישראלי, יביאו גם טכנולוגיות וכוח אדם מומחה בתחומו, כדי לקצר את משך הבניה ולהוזיל עלויות. העולם היום שטוח, ולכן אימוץ של שיטות וטכנולוגיות, ושיתוף הידע עם הקהילה הגלובאלית יכולות להביא אותנו להישגים רבים בענף הבניה. כל צעד כזה יהיה מלווה בפיקוח הדוק על תקנים, איכות ויציאת וכניסת פועלים באופן מסודר ומוגבל".

 

מנכ"ל משרד הבינוי והשיכון, אשל ארמוני: "משרד הבינוי והשיכון הוביל בהצלחה הליך מורכב וחדשני לפרסום "קול קורא" לחברות בנייה זרות.  טכנולוגיות התיעוש והמיומנות הרבה שיביאו איתן החברות הזרות יסייעו להעלאת היקף הבנייה ואיכותו בארץ. אני גאה באנשי המשרד אשר  השלימו היום שלב נוסף בתהליך שעתיד לחולל שינוי כמותי ואיכותי בענף הבנייה הישראלי ולשלב בו טכנולוגיות תיעוש ברמה גבוהה, באופן אשר יביא להעלאת הפריון בענף".

 

ראש מטה הדיור אביגדור יצחקי: "אני מברך שהתהליך הגיע לסיומו בתום שנה ארוכה ובשעה טובה החברות יגיעו לארץ. המהלך יביא להאצת הבניה ולהקטנת הביקושים לדירות במשק ויש לו השלכה על משך הבניה למגורים שצפוי להתקצר בשל השימוש בטכנולוגיות מתקדמות".

 

יגרום להורדת מחירי הדירות?

מהם תנאי הסף של החברות על פיהן נבחרו?

 

תנאי הסף שנקבעו בקול קורא הציבו רף גבוה במיוחד של דרישות, ומטרתם להבטיח כי החברות שיבחרו בהליך יהיו חברות ביצוע בעלות ניסיון רב בבנייה למגורים ואשר משתמשות באמצעים מתועשים שהממשלה מעוניינת לקדם בישראל:

  • מחזור הכנסות שנתי בהיקף של לפחות 300,000,000 דולר בממוצע לשנה מפעילות בענף הבניה והתשתיות.
  • שיעור מלאי של ציוד וחומרים לבניה של לפחות 30% מכלל הרכוש הקבוע של החברה.
  • ניסיון קודם של ביצוע 15 פרויקטים שונים של בניה למגורים מחוץ לישראל בהיקף של 3,000 מ"ר לפחות בכל פרויקט כאשר מתוכם לפחות פרויקט אחד שהינו בנין מגורים מעל 15 קומות.
  • פרויקט אחד לפחות במדינה שאינה "מדינת האם" של החברה ושאינה ישראל.